Ситуация:
През юли 2011 г. Chevron Corporation спечели търг за проучване на шистов газ в Блок 1 Нови пазар в североизточна България. Под натиска на улични протести на политически партии, зелени НПО и граждани, българското правителство оттегли лиценза на компанията на 17 януари 2012 г. Ден по-късно, на 18 януари 2012 г., парламентът наложи забрана за извършване на операции по хидравлично разбиване и на практика спря всички дейности на Chevron в България.
Цели:
- Постигане на разбиране и подкрепа сред експертите, научните среди и широката публика за процеса на хидравлично разбиване и добива на шистов газ
- Ангажиране на ключовите заинтересовани страни и разясняване на процеса на хидравлично разбиване и неговата безопасност за хората и околната среда в района на евентуалните операции.
Стратегия:
- Идентифициране и предоставяне на информация на ключови фигури, които формират общественото мнение и биха могли да имат водеща роля в дебата за шистовия газ
- Провеждане на разяснителна кампания с участие на компетентни по темата експерти от България и чужбина
- Създаване на канали за разпространение на базирана на факти информация до широк кръг от заинтересовани страни
- Създаване на онлайн източник на информация за Chevron и добива на шистов газ – който е лесно достъпен и на разбираем език за широката публика
Тактики:
- Идентифициране на близо 540 заинтересовани страни, сред които лидери на мнение и експерти
- Провеждане на над 120 срещи за изграждане на отношения със заинтересовани страни и над 40 срещи за установяване на регулярна комуникация с ключови представители на централната и местна власт
- Подготвяне на съдържание на български език и неговото разпространение до ключови заинтересовани страни, лидери на мнение, независими експерти и медии
- Директен мейлинг на повече от 180 материала
- Създаване на уебсайт на Chevron на български език и акаунт в Twitter с +70 публикации за период от 6 месеца
- Организиране на бекграунд срещи с представители на водещи медии (национални и международни) и регулярно изпращане на съдържание на български език
- Разпространяване до медиите на 10 изявления на Chevron
- Публикуване на 54 интервюта и 7 статии във водещи медиите
- Организиране в сътрудничество с трети страни на 6 събития за разясняване на технологията за добив на шистов газ, насочено към национални и регионални експерти, стейкхолдъри с представители на Chevron
- Участие на говорители на Chevron в 4 събития, свързани с развитието на българския енергиен сектор
- Създаване на медийни поводи във връзка с посещения на чуждестранни експерти в добива на шистов газ – за образоване на широката общественост и оборване на аргументите на опонентите с научни факти и доказателства
Резултати:
- Базирана на факти информация беше разпространена до експерти, учени, заинтересовани страни, които изразиха отношение в подкрепа на добива на шистов газ
- Иницииране на конструктивен дебат за добива на шистов газ в България
- С положителни коментари в дебата се включиха над 50 заинтересовани страни, лидери на мнение и експерти
- Представители на институциите и местните власти изразиха балансирани позиции по темата
- Бе установена регулярна комуникация с Министерството на енергетиката, Комисията по енергетика към НС, парламентарната анкетна комисия за шистовия газ, Министерството на околната среда и водите
- Публичното пространство бе наситено с научни доказателства и факти за процеса на хидравлично разбиване и добива на шистов газ; подвеждащи твърдения на опонентите бяха оборени.