
БЕЗКОНТАКТНИ ПЛАЩАНИЯ С VISA В ГРАДСКИЯ ТРАНСПОРТ НА СОФИЯ
СИТУАЦИЯ
Броят на жителите и гостите на София непрекъснато расте, паралелно с увеличаването на възможностите за работа и на туристическия поток от цял свят. Това води до по-масово използване на градския транспорт, допълнително стимулирано от проблемите с паркирането и от нарастващата ангажираност на софиянци към опазването на околната среда.
Visa, световен лидер в дигиталните разплащания, в партньорство с Банка ДСК и Столична община, въведе безконтактни плащания в системата на градския транспорт на София, обхващащи както наземните, така и подземните линии.
Промяната повишава комфорта при пътуване и спестява време на пътниците, тъй като вече не им се налага да носят пари в брой или да чакат на опашка за закупуване на билети. Дигиталните разплащания подобряват също градската мобилност, улесняват достъпа на потребителите до местните бизнеси и стимулират икономическата активност.
ЦЕЛИ
- Повишаване на информираността за възможностите за безконтактни плащания в градския транспорт на София.
- Преодоляване на останали от миналото негативни нагласи към дигиталните разплащания, за да се насърчи по-широко използване на новата услуга.
- Привличане на интереса на други големи градове към безконтактните разплащания в градския транспорт.
СТРАТЕГИЯ
- Провеждане на информационна кампания, която да запознае обществеността с удобството, сигурността и предимствата на безконтактните разплащания в градския транспорт.
- Преодоляване на притесненията на потребителите и разсейване на митовете относно дигиталните разплащания чрез информативно и базирано на данни и факти съдържание.
- Тясно сътрудничество с отговорните институциите и организации за осигуряване на плавно и ефективно внедряване на дигиталните плащания в транспорта на София и за спечелване на доверието на потребителите.
- Активно представяне на успеха на проекта в София, стимулирайки по този начин внедряването на подобни решения и в други общини.
- Утвърждаване на безконтактните плащания като фактор за устойчива градска мобилност благодарение на удобството за пътниците и улесняването на транзакциите.
ТАКТИКИ
Проучвания на нагласите на пътуващите
- Проведено от Visa проучване преди началото на кампанията, анализира нагласите на гражданите към безконтактните разплащания в градския транспорт.
- Проучване, осъществено една година след въвеждането на дигиталните разплащания в софийския транспорт оцени промените в отношението към услугата.
Разработване на съдържание
- Ключови послания
- Инфографика с основните предимства и ползи от безконтактните разплащания за пътуващите с градски транспорт
- Видео за проекта в София с участието на изпълнителния директор на Visa България, председателя на Столичния общински съвет, представител на Банка ДСК и потребители, които вече са оценили ползите от новата услуга
Медийна кампания
- 5 прессъобщения – 2 обявяващи въвеждането на безконтактни плащания в столичния градски транспорт, 2 с резултатите от проучванията на Visa относно потребителските нагласи и 1 за конференцията на Visa в партньорство с Националното сдружение на общините в Република България.
- 36 публикации в 28 водещи национални печатни и онлайн медии, представящи предимствата и ползите от безналичните плащания в градския транспорт както за бизнеса, така и за потребителите.
- Специални медийни проекти в списание Business Week, седмичника Капитал, вестник 24 часа и списание Градът.
Дигитална комуникация
- Кампания с двама микроинфлуенсъри със силно влияние (по 5,6% ангажираност), всеки от които публикува по 6 поста и 6 сторита, за да подчерте ролята на безконтактните плащания за намаляване на замърсяването на въздуха в града. Кампанията бе насочена към млади, професионално активни мъже и жени на възраст 28-40 години.
- Серия от постове в социалните канали на Visa и на партньорите й в реализацията на проекта.
Комуникация с общините и местния бизнес
- Конференция на Visa в партньорство с Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ) за представяне на дигиталните разплащания в градския транспорт. Събитието запозна кметовете на 26 областни града и ръководителите на общинските транспортни компании с предимствата и ползите от безконтактните плащания.
- Участие на изпълнителния директор на Visa България в специализирания форум Urban Mobility Summit, организиран от списание Градът, и представяне на ползите от дигитализирането на плащанията в градския транспорт.
РЕЗУЛТАТИ
- Нивото на информираност за безконтактните плащания в градския транспорт на София нарасна от 31% в началото на 2022 г. до 58% в края на годината. (данни от проучванията на Visa)
- Делът на редовните пътници, които плащат безналично, се увеличи от 6% в началото на 2022 г. до 28% в края на годината.
- Представители на 26 общини бяха запознати с ползите, които дигиталните плащания предоставят на местната икономика и общност, както и с резултатите от тяхното въвеждане в софийския градски транспорт.
- Кампанията получи широко медийно покритие – прессъобщенията и специализираните материали бяха отразени в 154 публикации и достигнаха до дневна аудитория от 450 000 души. Видеото, което беше разпространено чрез част от специалните материали отбеляза 12 800 гледания.
- Комуникацията от страна на инфлуенсърите генерира общо 982 харесвания и 112 споделяния.