Edelman Trust Barometer 2023: Бизнесът е единствената институция, която се възприема като етична и компетентна

23.1.2023 | Публикувано от admin

Икономическият оптимизъм бележи сериозен спад в глобален мащаб

Бизнесът е единствената глобална институция, която се възприема като компетентна и етична, показват резултатите от Edelman Trust Barometer 2023 г. Той води пред правителството с 53 пункта по компетентност и с 30 пункта по етика. Принос за скока на оценката за етика с 20 пункта през последните три години има отношението към служителите по време на пандемията и при завръщането на работа, както и решителните действия на повече от 1000 бизнеси за изтегляне от Русия след нахлуването й в Украйна. Бизнесът (62%) остава и институцията с най-голямо доверие в света.

„Приемането на бизнеса като етичен води до по-високи отвсякога очаквания главните изпълнителни директори да имат водеща роля в дискусиите по социални проблеми, казва Ричард Еделман, главен изпълнителен директор на Еделман. В съотношение средно шест към едно респондентите биха искали по-голямо социално включване на бизнеса по теми като климатичната промяна, икономическото неравенство и преквалификацията на служителите. Бизнесът обаче трябва да подхожда внимателно. Половината (52%) от анкетираните не са убедени, че той може да избегне политизиране, когато се ангажира със спорни социални проблеми.“

Икономическият оптимизъм намалява глобално (от 50% на 40%). В половината от страните, включени в проучването, увереността на респондентите, че семействата им ще живеят по-добре през следващите пет години спада с двуцифрен процент.

Това се случва едновременно с разширяване на класовото разделение в обществото. В момента в три четвърти от изследваните страни има двуцифрена разлика в доверието  към институциите между хората с високи доходи и тези с ниски доходи. Доверието на респондентите с високи доходи се е увеличило средно от 50% на 62% от 2012 г. насам, докато при хората с ниски доходи повишението е значително по-малко – от 43% на 48%.

Задълбочава се поляризацията в обществото. В около една четвърт от държавите тя е толкова силна, че според анкетираните различията няма да могат да бъдат преодолени. Близо две трети от анкетираните наблюдават безпрецедентна липса на вежливост и взаимно уважение в обществото.

“Живеем в период на огромна системна промяна в силно поляризиран свят с разделителни сили, които засилват икономическата несправедливост, казва Дейв Самсън, глобален заместник-председател на Еделман по корпоративните въпроси. Ако това бъде пренебрегнато, ще се стигне до нарастваща поляризация, забавяне на икономическия растеж, задълбочаване на дискриминацията и присъщата на подобни процеси неспособност за решаване на проблеми. Главните изпълнителни директори и компаниите, които те ръководят, трябва да играят централна роля в справянето с  тези проблеми и в подпомагането на възстановяването на икономическия оптимизъм.“

Други основни изводи от Edelman Trust Barometer 2023:

  • Персоналните икономически страхове от загуба на работа (89%) и инфлация (74%) са толкова силни колкото притесненията от климатичната промяна (76%), ядрена война (72%) и недостига на храна (67%).
  • От главните изпълнителни директори се очаква да използват ресурсите си, за да упражняват натиск върху силите, които създават разделение:
  • 72% смятат, че те трябва защитават фактите и да разобличават псевдо науката, използвана да оправдава лошата социална политика.
  • според 71% те са длъжни да изтеглят рекламните си бюджети от медии, които разпространяват дезинформация.
  • 64% вярват, че компаниите могат да помогнат за увеличаване на взаимното уважение и да подсилят обединението в обществото като подкрепят политици и медии, които изграждат консенсус и сътрудничество.
  • Към правителството (51%) има недоверие в 16 от 28 страни.
  • Най-голямо е доверието в учените (76%), моите колеги (73% от служителите) и моя главен изпълнителен директор (64% от служителите).
  • Технологиите отново са секторът с най-голямо доверие (75%), следвани от образованието (71%), храни и напитки (71%) и здравеопазване (70%). С най-малко доверие се ползват социалните медии (44%).

 За Edelman Trust Barometer:

 Edelman Trust Barometer 2023 се осъществява за 23-та поредна година. Проучването е проведено от изследователската компания Edelman Trust Institute чрез 30-минутни онлайн интервюта в периода 1-28 ноември 2022 г. Edelman Trust Barometer 2023 г. е осъществен онлайн сред 32 000 респондента на 28 пазара. Проучването се публикува през януари всяка година и отразява редица важни социални показатели на доверието към бизнеса, медиите, правителството и неправителствените организации, които дават посока на дебатите и задават дневния ред за предстоящата година. За повече информация посетете https://www.edelman.com/trust/trust-barometer

За Edelman

Edelman е глобална комуникационна компания, която си партнира с бизнеси и организации, за да развива, популяризира и защитава техните марки и репутация. Шест хиляди служители в повече от 60 офиса предоставят комуникационни стратегии, които дават на клиентите увереността да ръководят и да са сигурни в действията си, като печелят доверието на заинтересованите страни. Част от отличията на компанията включват Глобална агенция на годината на PRovoke’s (2022); Cannes Lions Grand Prix награди за PR (2016) и Entertainment Lions за спорт (2021); Gold Lion в категорията „Цели за устойчиво развитие“ (2022); Cannes Lions Независима агенция на годината в категория „Развлекателна индустрия“ (2021); Cannes Lions Независима агенция на годината (заедно с We Believe) в категория „За доброто“ (2022); и награда на сп. Advertising Age’s 2019 A-List.

За AMI Communications България

 AMI Communications България е партньор на Edelman за България. Агенцията е част от AMI Communications Group, която присъства също в Чехия и Словакия. AMI Communications България има 18 години опит на българския пазар и е сред водещите PR агенции у нас. През годините е реализирала стотици успешни проекти за повече от 80 компании от 18 различни сфери на дейност. Близо 70% от клиентите на агенцията са международни компании. AMI Communications България предлага широко портфолио от комуникационни услуги. Печелила е български и международни награди в области като корпоративни комуникации, управление на кризи, вътрешни комуникации, организиране на събития, корпоративна социална отговорност и устойчиво развитие. Компанията е член на Българската асоциация на PR агенциите (БАПРА). Следвайте AMI Communications във Facebook и LinkedIn.